Divoká honička ulicemi Moskvy končí strašlivou havárií, ze které zbude jen hromada šrotu. Než se Michail stačí
vzpamatovat, stává se z něho viník této fatální autonehody. Pokud do pěti dnů neuhradí obrovskou škodu, musí
do vězení. Díky nečekanému finančnímu daru se mu na poslední chvíli podaří vytáhnout hlavu z oprátky. Z jeho
nových štědrých přátel se však vyklube mocný tajný spolek, neproniknutelná síť s bezpočtem členů, jejichž
démonický vůdce Báťa tahá z podsvětí za nitky a od základů ovládá politiku, média, vědecké i právní instituce.
Michail slepě vkročí do této komunity a dostává se do víru událostí, který ho zavede přímo do centra moci. Úkoly
ve jménu organizace ho přivádějí na pokraj jeho morálních jistot a zároveň se mu jako mávnutím kouzelného proutku
otevírají dveře: z obyčejného vysokoškolského pedagoga na fakultě architektury se závratnou rychlostí stává prorektorem
s vlastními zaměstnanci a drahým autem. Za jeho raketovým vzestupem se ale skrývá naprostá podřízenost. Může se
revoluce ještě zdařit?
Běloruský spisovatel Viktor Martinovič ve svém románu z roku 2021 proniká do soukolí mocenského aparátu, v němž
se prolíná sledování a manipulace, závislost a vydírání, ponižování a odměna. V Michailovi odkrývá průměrného
inteligentního občana, který se postupně nechává svést temnou stránkou moci a nevědomky pracuje na udržení systému,
proti kterému se snaží bojovat.
V němčině s českými titulky.
Münchner Volkstheater, Německo
Premiéra 23. 3. 2023
Revoluce
Inscenace se silnou audio-vizuální složkou vznikla podle románu běloruského spisovatele Viktora Martinoviče. Popisuje v něm mocenských aparát, který manipuluje, vydírá, ponižuje, ale umí i odměnit.
Fotogalerie
Video
Obsazení
Steffen Link | |
Lorenz Hochhuth | |
Elke Petri | |
Pascal Fligg | |
Maral Keshavarz | |
Jakob Immervoll | |
Anton Nürnberg |
Tvůrčí tým
REŽIE | Philipp Arnold |
DRAMATURGIE | Rose Reiter |
SCÉNA A KOSTÝMY | Belle Santos |
VIDEO | Sebastian Pircher |
ELEKTROAKUSTICKÁ KOMPOZICE | Adel Akram Alameddine |
LIGHT DESIGN | David Jäkel |
Vítejte v našem cirkuse
Podle Martinovičových slov měl román Revoluce nabídnout vhled do systému postsovětského prostoru, v němž v divokých letech, které následovaly po zániku Sovětského svazu, pod rouškou stabilizace nadále převládala korupce, zneužívání moci a zločinné struktury. Za tímto účelem vytvořil protagonistu, který zcela bez viny padá do spárů „organizace“, pro kterou musí nejen dělat všelijaké špinavé obchody – například křivé svědectví u soudu nebo likvidovat oponenty –, ale která ho zároveň láká odměnami. Stává se děkanem, později prorektorem univerzity, zatímco jeho předchůdci náhle zmizeli. Svádění k moci začalo.
U látek, které vypovídají o věcech odehrávajících se na jiném geografickém místě, existuje nebezpečí exotického vyznění. Z tohoto pohledu zvolil Philllip Arnold správný přístup: scéna navržená Bellem Santosem je prázdná a vypadá jako modré plátno, což dodává ději charakter projekce, která zůstává nedořečená díky režisérovu odstupu od realitou prosyceného příběhu. Videa Sebastiana Pirchera, která se střídají s detailními live záběry na herce, také poskytují abstrakci: neukazují Putinovy tváře ani vojenské pochody, ale sledují cesty moskevskými ulicemi a stanicemi metra.“Dorte Lena Eilers (www.nd-aktuell.de)
A co dál...
Hamlet
27. 1. | 19.00 | ABC | |
4. 2. | 19.00 | ABC | |
5. 2. | 10.00 | ABC | Pro školy |
Revizor
16. 1. | 19.00 | ABC | |
24. 1. | 19.00 | ABC | |
6. 2. | 19.00 | ABC |
Zítra swing bude zníti všude
30. 12. | 19.00 | ABC | |
10. 1. | 19.00 | ABC | |
23. 1. | 19.00 | ABC |