HENRIK IBSEN, LUCIE TRMÍKOVÁ, MATOUŠ HEJL
Ibsen/Přízraky
Délka představení 2 hodiny bez přestávky
Přízračná krajina norského fjordu zahalená deštěm a mlhou… V jednom kuse prší.
Příběh vdovy Heleny Alvingové a jejího syna Osvalda, který se po letech vrací do rodného domu, aby se postupně odkrylo
nejen jeho děsivé tajemství, ale i pokrytectví celé rodiny.
Okuste tísnivou atmosféru Ibsenova severského světa, kde se z bláta dědičných hříchů vynořuje noční můra.
Příběh vdovy Heleny Alvingové a jejího syna Osvalda, který se po letech vrací do rodného domu, aby se postupně odkrylo nejen jeho děsivé tajemství, ale i pokrytectví celé rodiny. Příběh o lásce a zbabělosti. Groteskní situace a extravagantní kostýmy společně s bizarními zvuky jednotlivých postav (zpěv, slovo, hmyzí zvuky), vytvářejí zvláštní svět. Někdy naprosto humorný až komický, jindy až přízračně tísnivý. Horor na půdorysu Ibsenova realistického dramatu se láme režijním a hudebním uchopením do žánru zcela specifické a současné opery.
"Kromě neupřímného manželství a postavení ženy, zajímají Ibsena v Přízracích i takové věci, kterých se tehdejší slušná společnost doslova štítila – prostituce, pohlavní choroby, incest a eutanázie. Ibsen navíc zvesela kope do pokrytectví církve, která se zde mění z náboženské instituce na úzkoprsého kontrolora společenských pořádků.
Drama je částečně výsměšnou odpovědí všem kritikům Nořina odchodu od manžela a od dětí. Paní Alvingová z nové hry odejít zkusila mnohem dřív než Nora. Skutečnost, že je její manželem budižkničemu, s nímž ji žádná pěkná budoucnost nečeká, jí totiž došla krátce po svatbě. Srdce ji navíc volalo k člověku, který po ni představoval vrchol morálky a byl tak přímým protipólem zhýralého komořího Alvinga. Pastor Manders by si za jiných okolností coby protestantský kněz klidně Helenu vzít mohl. Zvítězila v něm ale zbabělost, i když před sebou si toto rozhodnutí obhájil jako „vítezství nad sebou samým“. Otázka smísená s imperativem „Co by tomu řekli lidé?!“ je přiměla k pokryteckému jednání. Helena Alvingová byla tehdy „navrácena“ do manželského svazku. Podřídila společenskému tlaku a dalších třicet let (ještě deset let po manželově smrti) obelhávala sama sebe. Syna Osvalda pro jistotu odeslala na studia do zahraničí, aby si nezkazil představu o dokonalém domově. Před některými věcmi se ovšem oči nedají zavírat do nekonečna a všechno, co jsme se snažili vytěsnit, se jednoho dne vrátí – v podobě přízraku. Norský název Gengangere znamená doslova „ti, kteří se vracejí“. Přízrakem je tak v této hře všechno, co se postavám vrací jako bumerang, co jim připomíná jejich předchozí selhání ale zároveň i přežilé a překonané názory, které se znovu a znovu objevují.
Ibsenovi jde v této hře o to, co všechno lze po rodičích zdědit a zda je z tohoto determinismu nějaký únik. V době, kdy hra vznikala, byla tehdejší věda přesvědčena, že syfilis je dědičná. Dramatik proto vybavil Osvalda tímto smrtonosným dědictvím, čímž nechal dítě fyzicky pykat za hřích svého rodiče. V podobě poměru s Reginou, která je – aniž to Osvald na začátku tuší – otcovým nemanželským dítětem, a tedy jeho poloviční sestrou, zase Osvald v očích své matky nevědomky opakuje otcův chybný vzorec, pokud jde o mezilidské vztahy.
Konec hry zůstává otevřený. Zoufalý syn volá po slunci. Nejde jen o slunce reálné, které talentovaný malíř Osvald v mlhavém Norsku postrádá, jde především o světlo v přeneseném smyslu slova. Osvald touží po vykoupení z bolestivého osudu, za který nemůže. Jediné, co pro něj jeho matka v takové chvíli může udělat, je, že mu pomůže zemřít." Je toho Helena Alvingová schopná, když ji o to syn tak naléhavě prosí?
(citováno z textu Karolíny Stehlíkové v programu k inscenaci)
Za hudbu k inscenaci obdržel skladatel Matouš Hejl prestižní cenu Divadelní kritiky v kategorii hudba roku 2022.
UPOZORNĚNÍ PRO DIVÁKY
V souladu s uměleckým záměrem se v inscenaci kouří cigarety. V inscenaci se dále objevuje nahota, a proto není vhodná pro diváky do 15 let.
PREMIÉRA 10. 4. 2022
Opera vznikla a bude uváděna v rámci projektu „Play Ibsen! – divadelní inscenace s doprovodným programem“, podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska z Fondů EHP 2014 – 2021. Projekt dále podpořili: SFK, MHMP a MKČR.
Fotogalerie
Video
Obsazení
Helena Alvingová | Lucie Trmíková |
Osvald Alvig | Miloslav König |
Pastor Manders | Igor Chmela |
Jakub Engsrand | Petr Jeništa |
Regina | Eva Hartová / Vanda Šípová |
KAPELA
bicí | Antonín Procházka |
baskytara | Petr Tichý |
cimbál | Jan Mikušek |
kytara | Stefan Szabo |
tuba | Jiří Genrt |
Tvůrčí tým
REŽIE | Jan Nebeský |
PŘEKLAD | František Fröhlich |
HUDBA | Matouš Hejl |
LIBRETO | Lucie Trmíková |
SCÉNA | Jan Nebeský a Petra Vlachynská |
KOSTÝMY | Petra Vlachynská |
INSTALACE A VIDEO | Tine Surel Lange |
Autory fotografií jsou Zuzana Lazarová a Michal Hančovský.
A co dál...
ABC
Hamlet
William Shakespeare
Tragédie myšlení a činu, kde si lež hraje na pravdu, zrádci na přátele a vrah na dobrého vládce.
17. 12. | 19.00 | ABC | |
27. 1. | 19.00 | ABC | |
4. 2. | 19.00 | ABC |
ABC
Revizor
Nikolaj Vasiljevič Gogol
Taky vám slova audit a finanční kontrola zrychlují tep? A co třeba revize? A Revizor? Ten náš – REVIZOR ON ICE! – vám polechtá bránice. A možná opotí pleš. Nebo posune tupé?
19. 12. | 19.00 | ABC | |
16. 1. | 19.00 | ABC | |
24. 1. | 19.00 | ABC |
ABC
Zítra swing bude zníti všude
Martin Vačkář , Ondřej Havelka
Hudební komedie z poválečné swingující Prahy s orchestrem Melody Makers.
30. 12. | 19.00 | ABC | |
10. 1. | 19.00 | ABC | |
23. 1. | 19.00 | ABC |