Ibsen/Přízraky
HENRIK IBSEN, LUCIE TRMÍKOVÁ, MATOUŠ HEJL

Ibsen/Přízraky

Délka představení 2 hodiny bez přestávky

Přízračná krajina norského fjordu zahalená deštěm a mlhou… V jednom kuse prší.

Příběh vdovy Heleny Alvingové a jejího syna Osvalda, který se po letech vrací do rodného domu, aby se postupně odkrylo nejen jeho děsivé tajemství, ale i pokrytectví celé rodiny.

Příběh o lásce a zbabělosti.

Okuste tísnivou atmosféru Ibsenova severského světa, kde se z bláta dědičných hříchů vynořuje noční můra.
Příběh vdovy Heleny Alvingové a jejího syna Osvalda, který se po letech vrací do rodného domu, aby se postupně odkrylo nejen jeho děsivé tajemství, ale i pokrytectví celé rodiny. Příběh o lásce a zbabělosti. Groteskní situace a extravagantní kostýmy společně s bizarními zvuky jednotlivých postav (zpěv, slovo, hmyzí zvuky), vytvářejí zvláštní svět. Někdy naprosto humorný až komický, jindy až přízračně tísnivý. Horor na půdorysu Ibsenova realistického dramatu se láme režijním a hudebním uchopením do žánru zcela specifické a současné opery.

"Kromě neupřímného manželství a postavení ženy, zajímají Ibsena v Přízracích i takové věci, kterých se tehdejší slušná společnost doslova štítila – prostituce, pohlavní choroby, incest a eutanázie. Ibsen navíc zvesela kope do pokrytectví církve, která se zde mění z náboženské instituce na úzkoprsého kontrolora společenských pořádků.

Drama je částečně výsměšnou odpovědí všem kritikům Nořina odchodu od manžela a od dětí. Paní Alvingová z nové hry odejít zkusila mnohem dřív než Nora. Skutečnost, že je její manželem budižkničemu, s nímž ji žádná pěkná budoucnost nečeká, jí totiž došla krátce po svatbě. Srdce ji navíc volalo k člověku, který po ni představoval vrchol morálky a byl tak přímým protipólem zhýralého komořího Alvinga. Pastor Manders by si za jiných okolností coby protestantský kněz klidně Helenu vzít mohl. Zvítězila v něm ale zbabělost, i když před sebou si toto rozhodnutí obhájil jako „vítezství nad sebou samým“. Otázka smísená s imperativem „Co by tomu řekli lidé?!“ je přiměla k pokryteckému jednání. Helena Alvingová byla tehdy „navrácena“ do manželského svazku. Podřídila společenskému tlaku a dalších třicet let (ještě deset let po manželově smrti) obelhávala sama sebe. Syna Osvalda pro jistotu odeslala na studia do zahraničí, aby si nezkazil představu o dokonalém domově. Před některými věcmi se ovšem oči nedají zavírat do nekonečna a všechno, co jsme se snažili vytěsnit, se jednoho dne vrátí – v podobě přízraku. Norský název Gengangere znamená doslova „ti, kteří se vracejí“. Přízrakem je tak v této hře všechno, co se postavám vrací jako bumerang, co jim připomíná jejich předchozí selhání ale zároveň i přežilé a překonané názory, které se znovu a znovu objevují.

Ibsenovi jde v této hře o to, co všechno lze po rodičích zdědit a zda je z tohoto determinismu nějaký únik. V době, kdy hra vznikala, byla tehdejší věda přesvědčena, že syfilis je dědičná. Dramatik proto vybavil Osvalda tímto smrtonosným dědictvím, čímž nechal dítě fyzicky pykat za hřích svého rodiče. V podobě poměru s Reginou, která je – aniž to Osvald na začátku tuší – otcovým nemanželským dítětem, a tedy jeho poloviční sestrou, zase Osvald v očích své matky nevědomky opakuje otcův chybný vzorec, pokud jde o mezilidské vztahy.

Konec hry zůstává otevřený. Zoufalý syn volá po slunci. Nejde jen o slunce reálné, které talentovaný malíř Osvald v mlhavém Norsku postrádá, jde především o světlo v přeneseném smyslu slova. Osvald touží po vykoupení z bolestivého osudu, za který nemůže. Jediné, co pro něj jeho matka v takové chvíli může udělat, je, že mu pomůže zemřít." Je toho Helena Alvingová schopná, když ji o to syn tak naléhavě prosí?
(citováno z textu Karolíny Stehlíkové v programu k inscenaci)

Za hudbu k inscenaci obdržel skladatel Matouš Hejl prestižní cenu Divadelní kritiky v kategorii hudba roku 2022.

UPOZORNĚNÍ PRO DIVÁKY
V souladu s uměleckým záměrem se v inscenaci kouří cigarety. V inscenaci se dále objevuje nahota, a proto není vhodná pro diváky do 15 let.

PREMIÉRA 10. 4. 2022



Opera vznikla a bude uváděna v rámci projektu „Play Ibsen! – divadelní inscenace s doprovodným programem“, podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska z Fondů EHP 2014 – 2021. Projekt dále podpořili: SFK, MHMP a MKČR. 

Fotogalerie

Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky

Video

Obsazení

Helena Alvingová Lucie Trmíková
Osvald Alvig Miloslav König
Pastor Manders Igor Chmela
Jakub Engsrand Petr Jeništa
Regina Eva Hartová / Vanda Šípová

KAPELA
 
bicí Antonín Procházka
baskytara Petr Tichý
cimbál Jan Mikušek
kytara Stefan Szabo
tuba Jiří Genrt

Tvůrčí tým

REŽIE Jan Nebeský
PŘEKLAD František Fröhlich
HUDBA Matouš Hejl
LIBRETO Lucie Trmíková
SCÉNA Jan Nebeský a Petra Vlachynská
KOSTÝMY Petra Vlachynská
INSTALACE A VIDEO Tine Surel Lange

Autory fotografií jsou Zuzana Lazarová a Michal Hančovský.

Ibsen/Přízraky Ibsen/Přízraky Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky Ibsen/Přízraky Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky Ibsen/Přízraky Ibsen/Přízraky
Ibsen/Přízraky Ibsen/Přízraky

A co dál...

ABC

Hamlet

William Shakespeare
Tragédie myšlení a činu, kde si lež hraje na pravdu, zrádci na přátele a vrah na dobrého vládce.
17. 12. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 360 Kč

27. 1. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 360 Kč

4. 2. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 360 Kč
ABC

Revizor

Nikolaj Vasiljevič Gogol
Taky vám slova audit a finanční kontrola zrychlují tep? A co třeba revize? A Revizor? Ten náš – REVIZOR ON ICE! – vám polechtá bránice. A možná opotí pleš. Nebo posune tupé?
19. 12. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 360 Kč

16. 1. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 360 Kč

24. 1. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 360 Kč
ABC

Zítra swing bude zníti všude

Martin Vačkář , Ondřej Havelka
Hudební komedie z poválečné swingující Prahy s orchestrem Melody Makers.
30. 12. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 490 Kč

10. 1. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 490 Kč

23. 1. 19.00 ABC
Od 200 Kč do 490 Kč