Vyšlo první číslo Moderního divadla v této sezóně
Sezóna 2024/25 odstartovala a spolu s ní se vrací i Moderní divadlo. V prvním čísle vám opět přinášíme řadu inspirativních i poučných článků a rozhovorů a přibližujeme dění v našich divadlech.
Časopis tentokrát svým úvodníkem otevírá náš nový kmenový režisér Marián Amsler, který tohoto prostoru využil, aby se vyjádřil k aktuální situaci (nejen) ve slovenské kultuře. Zamýšlí se nad směřováním svého státu, stejně tak nad otázkou tvorby a svobody umělecky se vyjadřovat, přičemž neváhá používat i historické paralely.
S novou sezónou startuje v Moderním divadle i nový seriál rozhovorů, a to s herci našeho souboru. Jako první publicistka Veronika Boušová zpovídala Hanuše Bora, který v MDP působí od roku 2007 a na svém kontě má mnoho zajímavých rolí. V rozhovoru přibližuje svou hereckou kariéru i to, jak vlastně vnímá divadlo.
Jednou z podzimních premiér bude Orlando podle Virginie Woolfové. Tuto autorku proto v rozsáhlém portrétu představuje anglistka Veronika Krajíčková. Svou esejí o ženské literatuře, která se opět vztahuje k Woolfové, na ni navazuje literární kritička Olga Słowik. I další portrét souvisí s podzimními premiérami, jelikož amerikanistka Hana Ulmanová v něm představuje Lillian Hellmanovou, autorku rodinného dramatu Lištičky. K této autorce a její tvorbě se v Literárním kontextu vrací také Clare Wallace a mimo jiné ukazuje Hellmanové politické postoje a jejich reflexi v rámci jejích her.
Druhý rozhovor čísla vedla publicistka Lucie Kocourková s choreografem Edivaldem Ernestem, jehož taneční inscenace Mystical Self bude mít premiéru v Komedii v polovině září. Přibližuje v něm práci na její choreografii i svou tvorbu jako takovou.
V pravidelné rubrice Archiv se tentokrát dočtete o výrazných dramatičkách, jejichž hry se v MDP v minulosti inscenovaly. V rubrice Poezie je představena tvorba Antonína Zhořce, který letos na jaře publikoval svůj básnický debut.
Literární kontext opět souvisí s podzimními premiérami, jelikož se zabývá povídkou Proměna od Franze Kafky. Inscenaci inspirovanou právě tímto textem připravuje v Rokoku ukrajinský režisér Ivan Uryvskyj. Výtvarné teritorium vás potom pozve na novou výstavu do Komedie, která představí sochy Vavřince Vyorala.
S novou sezónou startuje v Moderním divadle i nový seriál rozhovorů, a to s herci našeho souboru. Jako první publicistka Veronika Boušová zpovídala Hanuše Bora, který v MDP působí od roku 2007 a na svém kontě má mnoho zajímavých rolí. V rozhovoru přibližuje svou hereckou kariéru i to, jak vlastně vnímá divadlo.
Jednou z podzimních premiér bude Orlando podle Virginie Woolfové. Tuto autorku proto v rozsáhlém portrétu představuje anglistka Veronika Krajíčková. Svou esejí o ženské literatuře, která se opět vztahuje k Woolfové, na ni navazuje literární kritička Olga Słowik. I další portrét souvisí s podzimními premiérami, jelikož amerikanistka Hana Ulmanová v něm představuje Lillian Hellmanovou, autorku rodinného dramatu Lištičky. K této autorce a její tvorbě se v Literárním kontextu vrací také Clare Wallace a mimo jiné ukazuje Hellmanové politické postoje a jejich reflexi v rámci jejích her.
Druhý rozhovor čísla vedla publicistka Lucie Kocourková s choreografem Edivaldem Ernestem, jehož taneční inscenace Mystical Self bude mít premiéru v Komedii v polovině září. Přibližuje v něm práci na její choreografii i svou tvorbu jako takovou.
V pravidelné rubrice Archiv se tentokrát dočtete o výrazných dramatičkách, jejichž hry se v MDP v minulosti inscenovaly. V rubrice Poezie je představena tvorba Antonína Zhořce, který letos na jaře publikoval svůj básnický debut.
Literární kontext opět souvisí s podzimními premiérami, jelikož se zabývá povídkou Proměna od Franze Kafky. Inscenaci inspirovanou právě tímto textem připravuje v Rokoku ukrajinský režisér Ivan Uryvskyj. Výtvarné teritorium vás potom pozve na novou výstavu do Komedie, která představí sochy Vavřince Vyorala.