Zemřela Zdena Hadrbolcová
Zdena Hadrbolcová vystudovala francouzské gymnázium a po absolutoriu na DAMU strávila tři desetiletí ve svém prvním
angažmá v libeňském Divadle S. K. Neumanna, dnešním Divadle Pod Palmovkou. V letech 1975–1981 působila jako herečka
v pražském Divadle na okraji, jež se v té době jako původně amatérská scéna profesionalizovalo a dramaturgicky se
orientovalo na svébytné přepisy próz (například Maryška v Hrabalových Postřižinách). Uplatnila zde též svůj
autorský talent (Ach kdybyste věděli, s jak okouzlující ženou jsem se seznámil v Jaltě, dále dramatizace Čechovových
textů ad.).
Významnou část divadelní kariéry strávila na jevištích Městských divadel pražských, především na scéně divadla
Komedie, kde účinkovala v letech 1994–2002, tedy v době, kdy byl jeho uměleckým šéfem režisér Michal Dočekal.
Zejména pod jeho režijním vedením nastudovala několik hlavních rolí, např. v inscenacích Alpský král a nelida (Žofie),
Tři sestry (Máša), Obrázkáři (Selma Lagerlöfová) a Les (Raisa Gurmyžská). Za roli Máši v Čechovově psychologickém
dramatu Tři sestry byla nominována na Cenu Alfréda Radoka. Pěkné herecké příležitosti jí nabídl též Jan Nebeský,
další z kmenových režisérů tehdejšího divadla Komedie. Za všechny uveďme inscenace John Gabriel Borkman (Ella Rentheimová)
či Stavitel Solness (Alina Solnessová).
Několikrát pohostinsky vystoupila v divadle Rokoko v inscenacích Zdeňka Potužila a Ondřeje Zajíce: Lev v zimě (Eleonora
Akvitánská) nebo V hodině rysa (Starší žena). Od roku 1997 hrála v Divadle Na Zábradlí, kam se po sedmi sezonách
v Městských divadlech pražských (Komedie, Rokoko) vrátila v roce 2004: Sarabanda (Marianne), Pískoviště (Ona) a další.
Účinkovala též v Divadle V Řeznické.
Na Zdenu Hadrbolcovou pamatovala i řada filmových a televizních tvůrců. Před filmovou kamerou se poprvé objevila už
v roce 1959 v Krejčíkově psychologickém dramatu Probuzení. Diváckou popularitu jí později přinesly především seriálové
role maminek a tetiček. Svou historicky první maminku hrála v roce 1970, kdy si ji vybral režisér Karel Kachyňa pro
film Už zase skáču přes kaluže.
Její filmografie dnes čítá více než sto filmů a téměř dvě desítky televizních seriálů. Čerstvě ji mají
v paměti diváci televizního seriálu Ulice, v němž ztvárnila roli pekařky Růženy Habartové.
Zdena Hadrbolcová se mimo jiné věnovala pedagogické činnosti, působila na DAMU, kde vyučovala pod vedením Ivana Vyskočila
na Katedře autorské tvorby a pedagogiky. Zabývala se též překlady z francouzštiny, italštiny a angličtiny. Pro Divadlo
Na Zábradlí přeložila například hru irského dramatika Briana Friela Afterplay.
Pokud jí to zdravotní stav umožnil, ani přes vysoký věk nepřestávala být herecky aktivní. Ráda sledovala trendy
a v oblasti tvorby byla vstřícná k moderním přístupům.
V roce 2018 se na Malé scéně divadla ABC naposledy představila divákům ve vánočně laděném literárním matiné
Štědrý večer slečny Zuzanky v režii Viktorie Čermákové.
Na filmovém plátně se naposledy objevila v komedii scenáristy Petra Kolečka Přes prsty (2019).