V divadle Rokoko finišují zkoušky nové inscenace Dr. Johann Faust, Praha II, Karlovo nám. 40. Než budete moci přijít a vidět vše na vlastní oči, vyzpovídali jsme pro vás kostýmní výtvarnici Sylvu Zimula Hanákovou.
Kostým musí sloužit! O inscenaci Dr. Johann Faust, Praha II, Karlovo nám. 40 s kostýmní výtvarnicí Sylvou Zimula Hanákovou
V divadle Rokoko finišují zkoušky nové inscenace Dr. Johann Faust, Praha II, Karlovo nám. 40. Co se stane, když se slavný středověký učenec ocitne v protektorátní Praze? Autoři Jiří Suchý a Ferdinand Havlík pojali faustovský příběh netradičně a zasadili ho do protektorátní Prahy. U nás uvidíte slavnou hru divadla Semafor v režii Vladimíra Morávka s Kryštofem Krhovjákem a Kateřinou Marií Fialovou v hlavních rolích. Než budete moci přijít a vidět vše na vlastní oči, vyzpovídali jsme pro vás kostýmní výtvarnici Sylvu Zimula Hanákovou.
Čím jste se při navrhování kostýmů inscenace Dr. Johann Faust, Praha II, Karlovo nám. 40 inspirovala?
Hlavní inspirací pro kostým byl KABARET a samozřejmě samotné divadlo Rokoko. Dobové korzety a prádlo, štras a peří, flitry a pudr. Rokoko bylo původně sídlem legendárního kabaretu Červená sedma, takže jsem byla moc ráda, že budeme připravovat právě tento kabaretní titul.
Navrhujete kostým pro konkrétního herce, nebo máte nejdříve obecnou představu pro danou postavu?
Kostým navrhuji většinou jako “princip” (koncept) při spolupráci s režisérem a scénografem. Nejprve nakreslím jakési ilustrace na dané téma, doplněné o referenční obrázky nebo inspirační podněty. Teprve potom rozkresluji návrhy kostýmů pro jednotlivé herce.
Inspirovala jste se původní inscenací divadla Semafor nebo i dalšími realizacemi Fausta?
Faustem ze Semaforu jsem se neinspirovala (i když ukázku představení jsem již znala). Bylo jasné, že pokud pracuji s režisérem Vladimírem Morávkem, inspirace původním kusem nebude stačit, že půjde o jinou, NOVOU výzvu. Černobílá poetika divadla je mi ale hodně blízká.
Inscenace se odehrává ve 40. letech, jak hodně jste se řídila dobovou módou?
Naše inscenace neřeší 40. léta jako “filmově “stylovou dobu. Jedná se o segmenty kostýmů, dobu pouze připomínající. Hravost, jednoduchost, náznakovost. Ne dobovost, ale symbol a gesto. Rychlost převleku mnohokrát ani nedovolí divákovi zaostřit na dobový detail...
Kolik kostýmů se pro inscenaci celkem připravovalo? Jak dlouho je trvá ušít?
Kostýmů bylo HODNĚ. Šatny v Rokoku praskaly ve švech! Na přípravě inscenace se pracovalo už od léta. Krejčovny šily, přešívaly a zdobily. Postupně se ukazovalo, že kostým bude muset být připraven na velmi rychlé převleky a že některé róby budou na jevišti (bohužel) jen několik minut.
Co musí dobře navržený kostým splňovat?
Kostým musí sloužit! Může slušet, ale častokrát musí i vadit a překážet pro pointu inscenace... Proto nedělám módu, ale právě divadelní kostým. To mě víc baví.
Máte spočítané, kolik kostýmů jste již navrhla?
Kolik kostýmů jsem udělala? Nevím, spočítané to nemám, ale asi už hodně... (smích)
Máte nějaký svůj nejoblíbenější?
Můj nejoblíbenější kostým byl pro princeznu Turandot (v opeře v Göteborgu v režii V. Morávka). Určitě byl nejtěžší a měl nejdelší vlečku...
Šijí se všechny kostýmy nové, nebo i sbíráte starší kousky např. ze second handů?
Inscenace má působit jako pohled do herecké šatny - zákulisí, kde “zázrak” vzniká před zraky diváků. Ze staré flitrové látky se v určité atmosféře a světle, stává drahá róba. Starý kožich z fundusu se na chvíli stane odrazem doby. Fantazie diváka dokončí pusobivost modelu. Fundus, antik, second hand v kombinaci s nově ušitými kousky. Chtěla jsem používat staré dobové korzety, které se ale musely celé dozdobit a zrepasovat. Naštěstí MDP mají skvělé krejčovny! Přešívání a opravy dají někdy mnohem víc práce než ušití nové róby... Modistky vyrobily nové chocholy, čelenky a náhlavce ze štrasu a kamínků. Používaly kohoutí, kančí, bažantí a pštrosí peří. Dílnám moc děkuji!
Čím jste se při navrhování kostýmů inscenace Dr. Johann Faust, Praha II, Karlovo nám. 40 inspirovala?
Hlavní inspirací pro kostým byl KABARET a samozřejmě samotné divadlo Rokoko. Dobové korzety a prádlo, štras a peří, flitry a pudr. Rokoko bylo původně sídlem legendárního kabaretu Červená sedma, takže jsem byla moc ráda, že budeme připravovat právě tento kabaretní titul.
Navrhujete kostým pro konkrétního herce, nebo máte nejdříve obecnou představu pro danou postavu?
Kostým navrhuji většinou jako “princip” (koncept) při spolupráci s režisérem a scénografem. Nejprve nakreslím jakési ilustrace na dané téma, doplněné o referenční obrázky nebo inspirační podněty. Teprve potom rozkresluji návrhy kostýmů pro jednotlivé herce.
Inspirovala jste se původní inscenací divadla Semafor nebo i dalšími realizacemi Fausta?
Faustem ze Semaforu jsem se neinspirovala (i když ukázku představení jsem již znala). Bylo jasné, že pokud pracuji s režisérem Vladimírem Morávkem, inspirace původním kusem nebude stačit, že půjde o jinou, NOVOU výzvu. Černobílá poetika divadla je mi ale hodně blízká.
Inscenace se odehrává ve 40. letech, jak hodně jste se řídila dobovou módou?
Naše inscenace neřeší 40. léta jako “filmově “stylovou dobu. Jedná se o segmenty kostýmů, dobu pouze připomínající. Hravost, jednoduchost, náznakovost. Ne dobovost, ale symbol a gesto. Rychlost převleku mnohokrát ani nedovolí divákovi zaostřit na dobový detail...
Kolik kostýmů se pro inscenaci celkem připravovalo? Jak dlouho je trvá ušít?
Kostýmů bylo HODNĚ. Šatny v Rokoku praskaly ve švech! Na přípravě inscenace se pracovalo už od léta. Krejčovny šily, přešívaly a zdobily. Postupně se ukazovalo, že kostým bude muset být připraven na velmi rychlé převleky a že některé róby budou na jevišti (bohužel) jen několik minut.
Co musí dobře navržený kostým splňovat?
Kostým musí sloužit! Může slušet, ale častokrát musí i vadit a překážet pro pointu inscenace... Proto nedělám módu, ale právě divadelní kostým. To mě víc baví.
Máte spočítané, kolik kostýmů jste již navrhla?
Kolik kostýmů jsem udělala? Nevím, spočítané to nemám, ale asi už hodně... (smích)
Máte nějaký svůj nejoblíbenější?
Můj nejoblíbenější kostým byl pro princeznu Turandot (v opeře v Göteborgu v režii V. Morávka). Určitě byl nejtěžší a měl nejdelší vlečku...
Šijí se všechny kostýmy nové, nebo i sbíráte starší kousky např. ze second handů?
Inscenace má působit jako pohled do herecké šatny - zákulisí, kde “zázrak” vzniká před zraky diváků. Ze staré flitrové látky se v určité atmosféře a světle, stává drahá róba. Starý kožich z fundusu se na chvíli stane odrazem doby. Fantazie diváka dokončí pusobivost modelu. Fundus, antik, second hand v kombinaci s nově ušitými kousky. Chtěla jsem používat staré dobové korzety, které se ale musely celé dozdobit a zrepasovat. Naštěstí MDP mají skvělé krejčovny! Přešívání a opravy dají někdy mnohem víc práce než ušití nové róby... Modistky vyrobily nové chocholy, čelenky a náhlavce ze štrasu a kamínků. Používaly kohoutí, kančí, bažantí a pštrosí peří. Dílnám moc děkuji!