V roce 1937 začal Charlie Chaplin připravovat svůj nejpolitičtější film Diktátor, kterým otevřeně provokoval německý nacistický režim a zejména říšského kancléře Adolfa Hitlera. Premiéru naší divadelní adaptace představíme už v sobotu 14. 8. v prostoru šapitó Azyl78!
Attila Vidnyánszky ml. pochází z divadelní rodiny. Jeho babička vedla divadlo na Ukrajině, kde vyrůstal, matka je herečka žijící v Moskvě, otec je režisér, ředitel Národního divadla v Budapešti, divadelní funkcionář a přívrženec vlády Viktora Orbána. Politické otázky jsme ale v tomto rozhovoru pominuli. S maďarským hercem a režisérem Attilou Vidnyánszkým mladším jsme rozprávěli o divadle, národě a duši.
Může být zlo v jistých situacích ospravedlnitelné? Lze morálně omluvit zločin? A je správné umělecky ztvárnit příběh o člověku, který se mstí celé společnosti? Takové otázky víří hlavou čtenáři či divákovi, který sleduje Koltèsův příběh o masovém vrahu Robertu Zuccovi. Ten vidí lidi kolem sebe jako potenciální zabijáky: „stačí sebemenší signál v hlavě a hned se navzájem povraždí.“
Jedním z důležitých témat hry Hotel Good Luck hvězdy současného mexického divadla Alejandra Ricaña je smrt. Že v této zemi hraje naprosto odlišnou a podstatnější roli než u nás, není pochyb. Ve svém článku o tom píše hispanistka Markéta Pilátová.
Právě vychází nové číslo našeho časopisu Moderní divadlo. Co všechno se v něm dočtete?
Vynálezce? Vizionář? Snílek? Milovník holubů? Poslechněte si podcast o vítězi války střídavého se stejnosměrným proudem.
Rozhovor s teatrologem, kritikem a vysokoškolským pedagogem Vladimírem Justem o grotesce, satiře a frašce a také o dvou komicích – Vlastu Burianovia Charliem Chaplinovi.
„Tak jako si někdo potřebuje občas zajít na pivo, někdo pocítí nutnost zapálit si cigáro, někoho to náhle vyžene do přírody, jiný zatouží po nezřízeném životě a dopřeje si ho, tak já čas od času musím napsat Fausta.“ (Jiří Suchý, Dr. Johann Faust, Praha II, Karlovo nám. 40, program, 1982).