Začalo to nedovolenou láskou a prokletím, které na sto let poznamenalo osudy jedné rodiny a jedné civilizace. Adaptace slavného románu o posedlosti, vášni a poznání.
García Márquez patří k zakladatelům tzv. magického realismu, uměleckého směru, který znamenal průlom ve světové literatuře. Tehdy světová beletrie udělala významný krok směrem k vytvoření nového literárního obrazu inspirovaného nejen dosavadní zkušeností evropské a severoamerické literatury, ale především impulzy etnickými. V díle tohoto autora se potkávají tradiční evropští hrdinové se samotnými kořeny lidského bytí a lidské kultury. Na příběhu jedné rodiny postihuje vzestup a pád celé lidské civilizace. García Márquez není však jen velkým filozofem, ale především strhujícím básníkem a vypravěčem.
Rodinné příběhy oscilující mezi tragikou a komikou jsou skoro vždycky poněkud bizarní, zábavné a strhující. Příběh začíná nedovolenou láskou dvou milenců, kteří jsou v příbuzenském vztahu. Protože svět jejich lásce nepřeje, utečou do pralesa a začnou budovat nový a lepší svět. Hra sleduje celý průběh jejich pohnutého manželství poznamenaného manželovou neblahou vášní pro neobvyklé a nerentabilní vědecké vynálezy, ale i příběhy jejich dětí a vnuků, které se začínají povážlivě komplikovat, když do jejich světa vstoupí politika a moderní, nezávazné pojetí lásky.
Středobodem příběhu je Úrsula, milenka, manželka, posléze matka a babička. V jejích rukou se ocitá rozhodování o osudech dětí, vnoučat a nakonec i manžela, který začíná dětinštět a být nebezpečný sám sobě. Neobvyklost tohoto vyprávění, které má v sobě silný dramatický náboj, přímo vybízí k divadelnímu ztvárnění. Adaptace pro divadlo se se souhlasem samotného autora, jenž obvykle uvádění svých děl nepovoluje, ujal vynikající maďarský dramatik György Schwajda. V této podobě pak dílo obletělo celý svět. Pro Divadlo ABC ho nastudoval režisér Peter Gábor.